Într-un caz în care ucenicul depășește maestrul, chinezii dovedesc din ce în ce mai des că așteptările pe care le avem din partea unui smartphone pot fi depășite. Ba chiar doborâte în totalitate.
Într-unul dintre mesajele sale populiste, Donald Trump le sugerea celor de la Apple să mute producția telefoanelor în State, pentru a avea parte de reduceri și mai mari de taxe. Acest episod a fost motivul perfect pentru a explica de ce China deține printre cele mai mari linii de asamblare din lume.
Pe scurt, China s-a dovedit a avea nu doar o mână de lucru extrem de calificată, ci și numărul de persoane necesar pentru a produce volume impresionante de produse pe an. De exemplu, Apple vinde peste 200 de milioane de telefoane în fiecare an, iar 2018 se anunță a fi un an al recordurilor doborâte. Din nou!
Așa că asiaticii au făcut ce știu ei mai bine: să observe și să reproducă. La câțiva ani după revoluția smartphone-urilor, chinezii au început să ofere servicii de asamblare companiilor de telecom și brandurilor nou apărute în Europa.
În același timp, câteva companii au scos capul și au început să fie observate de către consumatori. Dacă până în urmă cu aproximativ 5 ani telefoanele de brand chinezesc erau considerate ieftine și atât, câteva nume au promis din ce în ce mai des că performanța poate sta lângă un preț rezonabil.
Două companii au avut campanii de marketing extrem de reușite, pe două modele de business distincte. Prima – OnePlus – a abordat modelul Apple. Cu un singur model lansat în fiecare an, excepție făcând ultimii doi, OnePlus a putut să își controleze toate acțiunile de marketing pe un mesaj cu care oamenii au putut rezona: „Never Settle” – „Nu te mulțumi niciodată”.
A doua companie chinezească nu a avut același model de business precum Apple, însă a fost denumit Apple-ul chinezesc. Este vorba de Xiaomi, iar evoluția fulminantă este datorată în mare parte lui Hugo Barra. Acesta a plecat din echipa Google și a dezvoltat brand-ul Xiaomi printr-o linie unitară de design, chiar dacă și-a atras critici pentru copierea modelelor Apple.
La rândul lor, diviziile de hardware au încheiat parteneriate semnificante și au adus în fiecare an funcții din ce în ce mai avansate, reușind să păstreze prețuri decente. În timp ce Apple și Samsung duceau un război al specificațiilor și prețurilor din ce în ce mai mari, Xiaomi provoca ideea că un smartphone de top ar trebui să fie scump.
Dar, pentru că nu toți consumatorii își permit modele de top, Xiaomi și-a îndreptat atenția și către zona de mijloc a pieței – o zonă dominată puternic de gama A a celor de la Samsung. Prin lansarea modelelor precum Xiaomi Mi A1 (urmată de a doua generație, un an mai târziu), chinezii au devenit foarte rapid preferații publicului chinezesc, dar și al celui indian. Cu o populație de peste 1 miliard de locuitori, India este un teren extrem de tentant pentru producătorii de telefoane mobile. Statutul de țară în curs de dezvoltare înseamnă că telefoane precum Xiaomi Mi A1, cu ecran Full HD de 5.5”, procesor Octa-Core Qualcomm Snapdragon 625 și cameră duală ajung să fie extrem de dorite, mai ales că prețul a coborât sub €200.
Va cuceri Xiaomi lumea prin telefoanele sale cu prețuri agresive? Doar timpul o va spune.