Motocicleta este un vehicul care poate dezvolta, in functie de motor, design si caroserie, o putere imensa, care poate ajunge chiar si pana la 200 CP. Propulsat cu ajutorul unui motor cu ardere interna, acest tip de vehicul pe doua roti a devenit, gratie inovatiilor indistriei auto-moto si a cresterii numarului de rideri dornici sa isi testeze curajul si indemanarea in saua unei motociclete de uzina, mai mult decat un mijloc de transport.
Insa, lansarea intr-o aventura senzationala pe doua roti ar trebui conditionata si de consultarea periodica a unui manual de service pentru motociclete (asa numitul in engleza „motorcycle service manual”).
Cu timpul, pe langa deplasarile pe drumurile publice, motocicleta a devenit indispensabila atunci cand intentionam sa intreprindem o scurta escapade off road. De asemenea, forta motorului se dovedeste decisiva in cursele moto pe circuit amenajat sau chiar in cele de anduranta, desfasurate pe terenuri pustii de pe tot intinsul Terrei.
Pastrarea motorului si a intregii caroserii in conditii perfecte de functionare depinde, in mare masura de ingrijirea si intretinerea vehicului. Prin urmare, reparatiile curente si revizia periodica sunt operatiuni de stricta necesitate care au rolul de a identifica si inlocui la timp aceste componente moto care prezinta un grad avansat de uzura.
Daca revizia anuala se executa obligatoriu intr-un service autorizat din cadrul reprezentantei marcii motocicletei aflate in posesie, micile interventii pot fi efectuate si de catre proprietarul temerar al acesteia! Un simplu manual de service motociclete (motorcycle service manual) si cateva informatii disponibile online sunt arhi-suficiente in momentul in care ne propunem sa efectuam interventii minore, de aceea rolul unui manual moto este deosebit de important.
Operatiuni de rutina cuprinse intr-un manual de service moto
Cu ajutorul ghidurilor moto care se regasesc cu usurinta in mediul virtual posesorul unei motociclete are posibilitatea de a verifica nivelul uleiului moto, dar starea de functionare a luminilor, bateriei, precum si a oglinzilor retrovizoare.
De asemenea, cauciucurile, rotile, manetele de ambreiaj, frana si lanturile aferente, cat si suspensia, lantul si cricul pot fi foarte usor inspectate chiar si de catre un rider aflat la inceput de drum!
Verificarea uleiului moto este considerata cea mai comuna interventie aflata la indemana oricarui rider si care nu necesita cunostinte avansate de mecanica.
Mecanicii moto ne recomanda ca aceasta operatiune sa fie efectuata la fiecare 1000 de km rulati, in special in perioada de full season moto. Astfel, dupa ce motorul ajunge la temperatura de rulare, motocicleta se parcheaza pe o suprafata plata, preferabil pe cricul central sau un stender.
De regula, masurarea nivelului uleiului moto se efectueaza cu ajutorul unei tije metalice. Citirea se poate face si prin sticla de inspectie situata pe carterul din partea inferioara. Pentru a preveni depunerile de reziduri, inlocuirea uleiului moto se va realiza atat timp cat motorul este cald. In aceste conditii de temparatura ridicata, uleiul mot ova avea proprietatea de a curata si indeparta impuritatile!
O alta operatiune de rutina cuprinsa intr-un manual de service pentru motociclete (download for free any motorcycle service moto – repair-manuals) este inlocuirea filtrului de ulei. Schimbarea filtrului de ulei poate avea loc concomitent cu verificarea uleiului si este insotita, in general, de fixarea unui nou inel de etansare la busonul de golire pentru ulei.
In concluzie, continutul unui manual de service motociclete se poate dovedi un ajutor de nadejde in momentul in care programul prea solicitand nu ne permite sa apelam la ajutorul unui service autorizat moto.