Stii deja ca a porni masina este foarte usor, rotesti cheia si gata. Dar te-ai intrebat vreodata ce se intampla de fapt sub capota?
Cand corpul tau are nevoie de energie, il hranesti. Cand masina ta are nevoie de combustibil, o alimentezi. Asa cum corpul tau transforma mancarea in energie, masina transforma combustibilul in miscare. Unele masini mai noi, cunoscute sub numele de hibrid, folosesc energie din baterii pentru a se pune in miscare. Procesul prin care combustibilul se transforma in miscare se numeste combustie interna. Motoarele cu combustie interna folosesc o mica explozie controlata pentru a genera puterea de care are nevoie masina pentru a se misca.
Daca generezi o explozie intr-un spatiu mic si inchis, precum pistonul din motor, se elibereaza o cantitate mare de energie. Un motor de masina tipic creeaza sute de astfel de explozii pe minut. Motorul capteaza energia generata si o foloseste pentru a pune masina in miscare. Explozia forteaza pistoanele din motor sa se miste. Cand energia din prima explozie este epuizata, are loc o alta explozie. Ciclul se repera iar si iar, oferind masinii energie pentru a se misca. Cand toate piesele functioneaza cum trebuie, masina va rula perfect. Daca o piesa a motorului are probleme, trebuie verificata de specialisti, si eventual inlocuita cu o piesa noua, pe care o gasesti pe site-uri de genul acesta.
Motoarele auto folosesc un ciclu de ardere in patru etape. Cele patru etape sunt admisie, compresie, combustie si evacuare. Aceste etape se repeta continuu, generand energie. Iata ce se intampla in fiecare etapa de ardere:
Admisia – In timpul acestei etape, valva de admisie se deschide, si pistonul se misca in jos. Acest lucru incepe ciclul de ardere aducand aer si combustibil in motor.
Compresia – Cand ciclul de compresie incepe, pistonul se muta in sus, si impinge aerul si combustibilul intr-un spatiu mic. Un spatiu mai mic inseamna o explozie mai puternica.
Combustia – Se creeaza o scanteie care explodeaza in contact cu combustibilul. Puterea acestei explozii forteaza pistonul sa se mute inapoi in jos.
Evacuare – In timpul ultimei etape, se deschide valva de evacuare pentru a elimina deseurile lasate de ardere. Combustibilul este mutat in convertorul catalitic, unde este curatat, si apoi eliminat prin teava de esapament.