In ultimii ani s-a dezvoltat foarte mult conceptul de „dress code” al firmei. Tradus in romana aceste doua cuvinte ar insemna „tinuta obligatorie”. Din ce in ce mai multe firme, in special cele care lucreaza cu publicul (de exemplu bancile), au implementat aceasta tinuta obligatorie care este alcatuita, de cele mai multe ori, din costum de stofa, pantofi, camasa si cravata (pentru barbati) sau pantofi cu toc, fusta si camasa (pentru femei). S-a constatat ca potentialul client este mult mai incantat de serviciile unei astfel de firme atunci cand personalul este imbracat elegant, insa aceasta tinuta are si dezavantaje, deoarece scade, inevitabil, productivitatea angajatilor. Cu siguranta un angajat nu va da acelasi randament atunci cand pantofii pe care ii poarta in picioare incep sa-l stranga sau sa provoace bataturi. O alta situatie neplacuta o poate provoca si camasa care incinge foarte tare corpul, facandu-l sa transpire. Daca angajatul mai tine si sacoul pe el, discomfortul este si mai ridicat. Sa nu mai vorbim de cravata care, desi un accesoriu elegant, da uneori o senzatie de sufocare, iar purtatul acesteia produce neplacere. La fel se poate intampla si pentru femei. Purtatul indelungat a pantofilor cu toc inalt afecteaza atat picioarele cat si spatele, durerile aferente fiind extrem de neplacute.
Cei care lucreaza undeva „in spate”, intr-un departament unde publicul nu are acces, sau intr-o firma care nu impune o anumita tinuta sunt de-a dreptul norocosi. Pentru acestia locul de munca poate fi considerat o povara mai mica datorita eliminarii discomfortului provocat de obligativitatea de a purta anumite haine si incaltaminte.
Daca vorbim de tinute casual, cel mai potrivit exemplu ar fi urmatoarea combinatie: blugi, tenesi sau adidasi si un tricou (fie polo, fie obisnuit, e alegerea dumneavoastra) sau adidasi sport (preferabil albi, fara culori discrete) si o camasa cu maneca scurta in loc de tricou. Asta pentru barbati. Pentru femei o pereche de balerini sau pantofi cu toc (nu prea intalt), alaturi de rochie usoara si o bluza reprezinta o alegere excelenta. La fel de buna este si o combinatie de tenesi comozi, blugi si un tricou. Este recomandat, insa ca blugii sa fie simpli, fara taieturi sau ate atarnate, este totusi loc de munca nu discoteca…
Un alt sfat de bun simt este sa evitati culorile stridente, obositoare ochilor. Tricoul ales trebuie sa fie de asemenea cat mai simplu posibil, si de preferat dintr-o singura culoare. Pentru tinute casual este indicat sa evitati accesoriile, mai ales cele voluminoase sau zgomotoase, uneori pot fi deranjante, atat pentru dumneavoastra cat si pentru colegii de munca.