Despre unele piese auto se vorbeste mai putin, desi joaca roluri vitale. Datorita evolutiei tehnice masinile au tot mai putina nevoie de ingrijire, iar componentele acestora au perioade de folosinta tot mai lungi. Filtrele de ulei , pe langa o eficienta extraordinara, au si o capacitate exceptionala de a acumula reziduuri, facand tot mai usoara intretinerea, dat fiind ca se inlocuiesc cu o frecventa mai mica decat in trecut. Si totusi, acelasi ulei dureaza tot mai mult.
Filtrele folosite de masinile moderne au un mare continut tehnologic, chiar daca isi mentin acelasi aspect simplu si sunt folosite pentru a indeplini functii foarte importante. In primul rand, filtrul de ulei este de importanta vitala pentru motor. Uleiul care circula curat prin motor poate reduce la minim uzura componentelor si se obtine o durata adecvata a acestora.
In acest caz, curat inseamna lipsit de particule straine, chiar si de foarte mici dimensiuni, si deci dificil de retinut de filtre care nu au fost construite pentru aceasta destinatie. Filtrajul trebuie sa aiba loc in asa fel incat sa cauzeze o minima rezistenta fluxului de ulei.
Particulele solide pot sa ajunga din exterior, iar in acest caz intra in momentul in care se inlocuieste uleiul sau are loc o interventie, sau se pot forma in interiorul motorului in urma uzurii diverselor componente sau in urma diverselor procese de oxidare sau alte reactii chimice, ori chiar ruptura unor bucati de mari dimensiuni. Diametrele sunt cuprinse in general intre 5 si 60 de microni. In motoarele diesel exista si micile particule de negru de fum, rezultate in urma combustiei.
Materialul filtrant este constituit din fibre de celuloza, impregnate cu rasini, dispuse in maniera dezordonata, pentru a forma o structura cu o porozitate mare. In ultimii ani au fost inlocuite cu fibre sintetice, cu un diametru mai mic. In plus, se folosesc structuri multistrat, cu densitate diferentiata. De o mare raspandire se bucura si materialele filtrante mixte, constituiti dintr-o combinatie de celuloza si fibre sintetice.
Pentru a avea o mare suprafata activa si cu un volum extern moderat, elementele filtrante sunt in genere pliate dupa modelul evantaiului. In acest mod se obtine o rezistenta mai mica la fluxul de ulei:diferenta de presiune intre cea masurata in amonte de filtru si cea masurata in aval de acesta ramane la niste valori acceptabile. Pliajul permite obtinerea unei perioade de folosinta a filtrului considerabila, datorita unei capacitati mai mari de acumulare a materialelor straine in materialul filtrant, inainte ca rezistenta la fluxul de ulei sa devina excesiva.