Comerțul online înregistrează creșteri substanțiale de la an la an, în fiecare zi deschizându-se câteva noi magazine online.
Așa cum era și de așteptat, odată cu înmulțirea magazinelor online s-au înmulțit și țeparii, adică acele magazine online care sunt de fapt coordonate de o singură persoană, își desfășoară activitatea ilegal într-un apartament, nu emit documente fiscale pentru vânzările efectuate, și nu respectă prevederile legale când vine vorba de drepturile consumatorului.
Aud din ce în ce mai multe cazuri în care clienților le sunt refuzate anumite drepturi, cel mai des întâlnit caz fiind acela în care cumpărătorul returnează produsele în termenul legal de 10 zile de la primire, însă vânzătorul refuză să-i returneze banii.
O astfel de situație a pățit și soția mea, care a plasat o comandă pe site-ul karla.ro, a returnat produsele sigilate în termenul legal, după care nu a primit nici un ban. Instituțiile statului și-au făcut oarecum treaba. După o sesizare la ANPC, reclamația a fost înaintată departamentului anti fraudă din cadrul IPJ București și, în fața acestor acuzații grave, cei de la karla.ro au virat într-un final (după 7 luni de așteptare) contravaloarea produselor returnate.
Greșeala a fost că soția nu a citit review-uri despre magazine online înainte de a plasa o comandă pe acel site. Când a mirosit că este țeapă a început să caute informații și a găsit mai multe reclamații de același fel pe diverse site-uri și comparatoare de prețuri.
Pentru a nu avea probleme, recomand tuturor să se uite după câteva lucruri simple pe fiecare magazin online de unde se dorește să se comande produse: să aibă trecute la informațiile de contact datele societății, să se asigure telefonic că se va primi document fiscal de achiziție a mărfii, și poate cel mai important, să citească review-uri despre acel magazin online pe site-uri specializate de review-uri!
Cele mai sigure review-uri sunt cele colectate de site-urile terțe, deoarece magazinele online nu au acces la acea bază de date și să modifice review-urile existente, sau să adauge ei review-uri pozitive false.
Veți vedea că multe magazine online prezintă pe site-ul lor review-uri de la clienți. Nu trebuie să aveți nici o încredere în ele! Nu vreau să spun că sunt toate false, dar odată ce site-ul respectiv trece review-urile pe care vrea, ce garanție aveți că sunt false, sau că trece și review-urile bune?
După ce finalizați cu succes o achiziție online este foarte important să scrieți un review acelui magazin, pentru a ajuta și alte persoane să ia o decizie corectă. Indiferent că aveți cuvinte de laudă sau reclamații, este indicat să lăsați un review corect, care să descrie foarte bine relația pe care ați avut-o cu respectivul magazin.