Functionarea vehiculelor se bazeaza pe mecanisme foarte bine puse la punct care functioneaza simultan, de aceea defectiunile partiale sau integrale ale unor piese auto pot duce la oprirea autovehiculului. Exista insa si alte tipuri de defectiuni care nu influenteaza direct functionarea unui autovehicul, totusi pot crea neplaceri sau accidente.
Indiferent daca vorbim despre sistemul de franare sau sistemul de semnalizare si iluminare, acestea chiar daca nu au un rol direct in functionarea autovehiculelor, functionarea lor defectuoasa pot duce la pericole sau chiar si accidente.
Sistemul de franare este unul dintre cele mai vizibile defectiuni, in timpul mersului daca observam o functionare defectuoasa a franelor auto, trebuie sa remediem problema inainte de a merge la un drum lung. Desi functinarea cu probleme a sistemului de franare nu deranjeaza functionarea vehicolului, ne supunem la un risc enorm daca pornim pe drum cu aceste probleme de functionare.
De multe ori conducatorii auto nu pun suficient de mare accent pe nefunctionarea sistemului de semnalizare, lampile de semnalizare fata si spate sunt cele mai importante elemente de comunicare intre conducatorii auto prin care ei isi semnalizeaza intentiile de manevra si nefunctionarea lor pot induce in eroare pe ceilalti participanti la trafic.
Conducerea pe timp de vizibilitate redusa si fara semnalizare corespunzatoare creste riscurile si pericolele de accidentare, la fel se intampla si in cazul in care sistemul de iluminare, farurile si proiectoarele nu functioneaza corespunzator.
De multe ori vedem ruland masini la care le functioneaza doar un singur far sau lumina farurilor bat prea sus deranjand ceilalti participanti la trafic din sens opus. Reglarea farurilor si proiectoarelor trebuie facuta cu foarte multa atentie pentru a avea eficienta maxima fara a deranja ceilalti participanti la trafic.
Desi de multe ori in timpul zilei nu observam problemele farurilor si proiectoarelor, pe timp de noapte functionarea deficitara este nu numai un factor deranjant dar si un factor de risc de accidentare. Mersul cu un singur far poate parea o idee buna pe moment, dar acest lucru inseamna reducerea vizibilitatii carosabilului si cu ea cresterea timpului de reactie a soferului, iar in cazul in care apare un eveniment neasteptat, cum ar fi un aparitia unui animal, pieton sau o masina parcata si neluminata in drum, reactia la eveniment este posibil sa nu fie suficient de rapida si sa se intample accidentul.
O alta problema ar putea fi utilizarea incorecta a farurilor sau a proiectoarelor speciale cum sunt proiectoarele de ceata. De exemplu utilizarea de faruri cu lumina de drum in cazul in care circula alte vehicule pe drum in sens invers poate fi periculoasa si sa duca la accidente. Legea spune ca este obligatorie schimbarea lumini de drum pe lumina de intalnire, in localitati, pe timp de noapte in intersectii cat si la intalnire cu alte vehicule care circula din sens opus.
Neglijenta unui conducator auto care nu schimba lumina de drum pe lumina de intalnire in cazurile de mai sus risca sa orbeasca ceilalti participanti la trafic si astfel cauzand accidente.
Inainte sa pornim la drum intotdeauna trebuie sa facem o verificare detaliata a lampilor de semnalizare si a proiectoarelor pentru a fi siguri de functionarea lor corecta pe timpul deplasarii. In cazul in care observati functionarea necorespunzatoare a lampilor de semnaliare sau a farurilor si a proiectoarelor, este foarte important sa mergeti la atelierul de reparatii auto pentru a remedia problema.