Societatea umana a devenit dependenta de tehnologie, intr-o asemenea masura incat se vorbeste despre catastrofe modiale in cazul in care, spre exemplu, sistemele moderne de comunicare ar inceta sa functioneze pentru o perioada de nu mai mult de cateva saptamani. In aceeasi masura in care societatea este dependenta de informatie si comunicare, am devenit dependenti de retele de transport. Exista companii de transport marfa ce opereaza la nivel global, importam si exportam tot mai mult, in acelasi timp se pierde capacitatea de autonomie la nivel local. Orice mare metropola izolata de nodurile principale de transport ar ajunge intr-o situatie critica rapid, in acelasi timp, numarul mare de camioane, de la transport de alimente pana la banalul transport de mobila la schimbarea locuintei, continua sa polueze atmosfera, inrautatind efectul de sera.
In lumina acestor realitati imposibil de ignorant, Uniunea Europeana isi intoarce privirea catre modalitati de a moderniza sistemele de transport pe teritoriul continentului. Conform studiilor acestora, problemele principale cu care firmele de transport se confrunta sunt:
Poluarea: Camioanele de mare tonaj, desi extrem de utile in transportul de marfuri pe distante mici si medii, functioneaza in general pe motorina, carburant cu un grad mare de poluare. Datorita tonajului acestor vehicule, momentan, variantele de motoare hibride ori electrice nu sunt aplicabile, desi exista diverse proiecte in discutie in acest sens. Spre exemplu, in Germania s-a propus folosirea unui sistem asemanator celui folosit de trolebuze pentru transporturile pe distante scurte, de exemplu, transport marfa Bucuresti sau alte transporturi locale.
Congestia in trafic: In acest aspect, camioanele sunt atat factori cat si victime ale acestui fenomen. Odata cu cresterea nivelului de trai (si implicit al consumului general), nevoie de transport creste, sporind numarul de camioane aflate in circulatie. Aceasta este o problema nu doar din punct de vedere ecologic, ci si al performantei economice si sigurantei pe sosele si autostrazi. Cu cat numarul de transporturi creste, cu atat acestea se misca mai incet, sunt mai susceptibile provocarii de accidente grave in interactiunea cu soferii deseori lipsiti de rabdare a altor autovehicule. Cum nevoia de transport nu poate fi diminuata, solutia este cautarea unor modalitati de a transporta mai multa marfa, mai rapid.
Pretul: Datorita tendintei de crestere a pretului energiei si a combustibilor fosili, pretul servicilor de transport este de asemenea in crestere, unori naturala, alteori chiar impusa de guvernele locale prin taxe pentru transporturile de mare tonaj si emisile de carbon. In timp ce acesta problema afecteaza in principal transporturile interne, pe distante scurte si medii, poate de asemenea incurajea metodele alternative si mai putin poluante de transport pe distante lungi, pe cale ferata sau pe apa.
In momentul de fata se cauta solutii pentru toate aceste probleme si diverse proiecte prototip au fost deja demarate pentru un viitor in care transportul de care suntem atat de dependenti va fi mai sigur, mai ecologic si mai rapid.
Un alt articol interesant vorbeste despre protejarea alimentelor perisabile la transport si metode de refigerare a acestora.