Rezumat:
Pentru mulți pasionați, Harley-Davidson este sinonim pentru chopperele clasice americane și pe bună dreptate! Vreme de mai bine de un secol, gigantul motociclismului american și-a dezvoltat un fan-base loial, și-a rafinat designul și a reușit să supraviețuiască și să treacă cu bine peste numeroase crize economice, schimbări în management, precum și să își depășească competiția într-un domeniu deosebit de aglomerat. Practic, la categoria chopper clasic, nicio companie nu a reușit să atingă performanțele Harley-Davidson, barem să îi intreacă.
Până acum…
Intrarea Indianului
Vă vine sau nu să credeți, brandul Indian Motorcycle este mai vechi decât Harley – aceștia există încă din 1901 în timp ce Harley a apărut în 1903. În primul deceniu al secolului trecut, Indian a devenit cel mai mare producător de motociclete din lume până când, în 1953, după o schimbare nefericită de conducere, producătorul a dat faliment. A urmat o serie de încercări mai mult sau mai puțin reușite de a revitaliza brandul și de a îl readuce în atenția publicului, până când, după mai bine de jumătate de secol, Indian a fost cumpărat de Polaris Industries în 2011. De atunci, pas cu pas, model cu model, Indian a lucrat din greu să recâștige timpul pierdut și să atingă popularitatea motocicletelor Harley. Noi suntem de părere ca este pe cale de a reuși și iată motivele:
1. Polaris știe ce face
Polaris Industries este un gigant al vehiculelor de agrement, prezent pe toate piețele de profil: produce modele de ATV, UTV, snowmobile și nu numai. Mai mult, Polaris a mai făcut un experiment în industria motocicletelor cu brandul Victory, care nu a reușit să își stabilească o bază de fani, fiind mai mult sau mai puțin un proiect nereușit, iar experiența această este valoroasă pentru proiectul Indian. Practic, Polaris cunoaște toate detaliile industriei și dispune de toată forța de muncă și de creație pentru a duce brand-ul Indian cât mai departe.
Când te gândești la Harley-Davidson ce imagine îți vine în minte? Bărbați puternici, liberi, tatuați, un aer romantic și ușor sălbatic, un revoluționar și un luptător împotriva barierelor sociale, un adevărat Hell’s Angel. Ei bine, imaginea aceasta rezonează mai puțin cu tineretul actual care își construiește încetul cu încetul un caracter distinct. Bărbăția tradițională este înlocuită de o formă noua de masculinitate, urbană până la a fi domestică, rafinată, aplecată spre confort și siguranță mai mult decât spre aventură, interesată mai degrabă să lucreze pentru a modela direcțiile sociale decât să le înfrunte. Fie că ne place sau nu, riderii moderni îmbrățișează alte valori, unele dintre ele incongruente cu imaginea pe care Harley-Davidson s-a străduit atâta timp să o creeze. Iar acest lucru se simte și la vânzări.
În 2014, Harley a vândut aproximativ 240 000 de motociclete. Sigur, o cifră imensă, însă datele arată că este în scădere față de anii precedenți, cu atât mai mult în comparație cu vânzările de dinainte de criza mondială. Avem suficiente motive să credem că se vor redresa, așa cum au făcut-o de mai multe ori, dar e cert că în momentul acesta cifrele sunt în scădere. Pe de altă parte, Indian Motorcycle comunică o creștere a vânzărilor de 15-20% față de anul precedent, asta în ciuda scăderii vânzărilor de motociclete la nivel mondial. Este asta suficient? Noi am zice că nu, dar direcțiile sunt evidente.
3. Modelele în sine
Riscăm să supărăm o bună parte din fanii Harley, însă modelele Indian sunt ceva mai ieftine, ceva mai rapide, ceva mai puțin gălăgioase, ceva mai ușor de întreținut și beneficiază de o tehnologie ceva mai modernă prin motorul ThunderStroke.
De asemenea, repertoriul de modele Indian este „colorat” (și la propriu și la figurat) și continuă să se perfecționeze de la an la an, având reprezentante de seamă în fiecare categorie de preț. O privire sumară pe ATVRom, unul dintre principalii dealeri autohtoni de motociclete Indian, scoate la iveală o gamă variată și completă, de la Indian Scout Sixty care este puțin peste 12000 EUR și până la luxuriosul Roadmaster Elite care trece de 35000 EUR, modelele lor se potrivesc oricărui buget sau gust. Din ce ne dăm seama, și Harley a observat că repertoriul său rămâne în urmă, așa că și-a propus să lanseze 100 de modele noi pe parcursul următorilor 10 ani.
Lupta titanilor
Este un moment excelent să fii fanul power cruiserelor americane: vom asista înmărmuriți și cu sufletul la gură la un adevărat duel între titanii construcției de choppere.
Din toată lupta asta un singur învingător e sigur: pasionații de motociclism.