La general vorbind prin notiunea de audit se subintelege un proces amplu si complex de examinare profesionala cu exprimarea la final a unei opinii independente ce se raporteaza la anumite standarde, legi sau norme. Despre audit ca un proces in sine s-a vorbit pentru prima data in anul 1929 atunci cand in Statele Unite ale Americii a avut loc criza economica
Notiunea de audit intern
Auditul internreprezinta un proces ce se bazeaza pe o examinare metodica atat a personalului cat si a activitatilordesfasurate pentru a determina daca totul decurge conform legislatiei in vigoare si a dispozitiilor prestabilite. Atncicand vorbim despre un audit intern ne referim la verificarea desfasurariiactivitatilor din cadrul unei organizatii, firme sau intreprinderi.
Pentru ca un audit intern sa fie considerat calitativ acesta trebuie sa corespunda unor criterii, dupa cum urmeaza:
- Independenta
Aceasta caracteristica se refera mai mult la persoana sau persoanele responsabile de efectuarea auditului intern. Auditorul intern trebuie sa fie o persoana cu o gandire clara, sa nu fie influentat de alte persoane sau circumstante.
- Periodicitatea
De obicei se recomanda a efectua auditele interne o data la 2 – 3 ani, insa nu este o regula batuta in cuie. Proprietarii de firme pot organiza auditele interne cat de des doresc. Aici trebuie sa mentionam si faptul ca un audit intern se desfasoara in baza unor documente (programe, planuri, etc.).
- Universalitatea
Caracterizeazaatat persoanele implicate (auditorii interni) cat si domeniul de desfasurare a activitatii.
Tipuri de audit
Oricat nu s-a vorbi despre uiversalitatea auditului intern, el oricum nu verifica absolut toate directiileactivitatii unei firme / organizatii. Anume din aceste considerente mai deosebim:
- Audit financiar;
- Audit extern;
- Audit contractual.
Chiar daca conducerea intreprinderii a numit o persoana responsabila de efectuarea auditului intern, oricum conform legislatiei in vigoare ea ramane a fi principalul responsabil de efectuarea calitativa si la timp a auditului intern. In momentul in care conducerea a numit persoana responsabila de audit, aceasta trebuie sa aibaurmatoarelecalitati:
- sa respecte principiile deontologice;
- sa nu detina nici o functie de raspundere;
- sa fie calificat in ceea ce face;
- sa fie in stare sa constate momentele slabe;
- sa intocmeasca corect documentatiala finalul auditului intern (in raportul final sa fie prezentate statistici, comentarii si recomandari daca este necesar), etc..
In momentul in care urmeaza sa aiba loc un audit intern sau deja se desfasoara se urmareste atingerea urmatoarelor scopuri:
- evaluarea calitatii cu care se executa activitatea asumata;
- verificarea exactitatii datelor si a informatiilor pe care le detine conducerea;
- identificarea unor metode de prevenire a fraudelor (daca este necesar);
- verificarea conformitatiidesfasurariiactivitatii cu legislatia in vigoare, planurile si politicile prestabilite;
- prezentarea unor recomandari in ceea ce priveste ameliorarea unor aspecte din activitate desfasurata.
Este foarte important sa tinem cont de faptul ca auditul intern este o procedura obligatorie pentru toticonducatorii de firme / organizatii / intreprinderi ce se respecta deoarece astfel au posibilitatea de a depista si corecta unele aspecte, momente la care nu s-a atras atentieinitial. Mai multe informatii vezi pe site-ul : www.Tpa-Horwath.ro