Rezumat:
Reducerea costurilor companiilor mijlocii si mari este unul dintre dezideratele cele mai importante ale antreprenorilor. Cu cat costurile sunt mai mici, cu atat profiturile vor fi mai mari, iar imbunatatirea proceselor companiei vor eficientiza activitate acesteia.
Europa de Vest a luat atitudine in acest sens cu multi ani in urma, cand a observat ca externalizarea unor servicii sau procese catre alte companii specializate pe anumite domenii le poate aduce o reducere de costuri semnificativa.
In ultimii ani Romania a urmat acest trend, aplecandu-se inspre aceasta posibilitate si incercand externalizarea serviciilor. Chiar daca inceputul a fost timid, acum majoritatea companiilor mijlocii si mari aleg externalizarea unor servicii, datorita reducerii costurilor si a eficientizarii activitatii companiei, care se poate concentra pe domeniile pe care este specializata si pe care are expertiza.
Companii precum Categorybuyer.ro au observat aceasta tendinta a pietei si au creat departamente dedicate consultantei pentru companiile mari si mijlocii, departamente care se ocupa tocmai cu identificarea furnizorilor de servicii de externalizare si cu evaluarea acestora, asigurandu-se ca acele companii care doresc externalizarea de servicii primesc ceea ce cauta si ceea ce isi doresc.
Ce inseamna, de fapt, externalizarea serviciilor?
A externaliza anumite servicii sau procese ale companiei inseamna a angaja o firma din exterior specializata pe un anumit domeniu sa se ocupe de aceasta parte a business-ului, pentru care nu exista know-how si pentru care investitia in resurse ar fi semnificativa. Se pot externaliza orice tip de servicii, de la cele de contabilitate, la productie, la servicii de dezvoltare software, resurse umane si multe altele.
Ca orice miscare de business, aceasta externalizare are atat avantaje, cat si dezavantaje, insa din punct de vedere al antreprenorilor si managerilor din Romania si de peste hotare, avantajele sunt semnificativ mai mari decat dezavantajele.
Care sunt avantajele externalizarii serviciilor?
- reducerea costurilor companiei pin simplul fapt ca nu mai este necesara recrutarea de personal, scolarizarea acestuia, spatii de birouri suplimentare, infrastructura de mobilier, telefonie si calculatoare si evitarea costurilor ce deriva din salarizare, beneficii, prime;
- cresterea eficientei companiei prin concentrarea pe domeniul pe care este specializata, deci pe principala activitate generatoare de profit;
- consultanta permanenta din partea echipei de specialisti catre care s-a externalizat un anumit serviciu;
- accesul rapid la informatii prin aplicatiile dezvoltate de furnizorii de servicii externalizate, in vederea transparentei totale a proceselor desfasurate de acestia
- accesul implicit la investitiile furnizorului de servicii in tehnologie, in metodologie si in resurse umane, investitii importante de care firma care externalizeaza serviciile va fi scutita;
- cheltuielile avute cu firma catre care s-au externalizat serviciile este direct deductibila in contabilitate;
- timpii de raspuns pot fi garantati prin contract;
- garantii de calitate si confidentialitate, prin contract.
Posibile dezavantaje ale externalizarii serviciilor:
- dificultati in identificarea furnizorilor potriviti fara apelul la o companie de consultanta care sa se ocupa exclusiv de acest aspect;
- posibile dificultati de adaptarea la modul de lucru al companiilor furnizoare de servicii;
- posibila dificultate la adaptarea la schimbare;
- pierderea know-how-ului in anumite domenii, know-how ce ar putea extinde capabilitatile companiei respective.