Rezumat:
Tractorul este unul dintre cele mai folosite utilaje agricole si in jurul sau se invart o multime de cifre legate de productie, de fabrici de piese utilaje agricole si de viitorul agriculturii. Romania are o stransa legatura cu acest vehicul, in conitiile in care UTB ( Uzina Tractorul Brasov) a produs zeci de ani unele dintre cele mai bune tractoare din lume.
Care este istoria tractorului, la nivel mondial?
Numele de tractor vine din latinescul ” tractare” , adica ” a trage”. Istoria acestui utilaj este destul de scurta, daca ne gandim la importanta lui pentru societat. Abia in 1849 a fost construit primul vehicul propulsat de un motor si folosit in agricultura. Acel prim vehicul avea un motor cu aborui si nu era extrem de eficient, insa a fost un inceput important.
Aproape 3 decenii mai tarziu, Nicolaus Otto a creat primul motor cu ardere interna si de atunci totul a inceput sa mearga pe repede inainte. In 1891 apare tractorul cu motor Otto iar dupa 1900 incepe mecanizarea agriculturii prin folosirea tractoarelor de arat.
Incet, dar sigur, au aparut din ce in ce mai multe fabrici de piese tractoare agricole , tehnologii din ce in ce mai moderne si tractoare gandite personalizat, in functie de munca agricola pe care urmau sa o faca. De asemenea, au aparut numeroasele elemente destinate eficientei, cum arr fi flitrele pentru aer, rotile cu pneuri in locul celor cu pinteni si dispozitive hidraulice de ridicare.
Tractorul in Romania, cum a aparut?
In Romania, primul tractor a iesit pe poarta fabricii in 26 noiembrie 1946. Locul de productie a fost in fostele uzine IAR din Brasov, care produsesera, pana nu demult, avioane. Capacitatea de productie a uzinei a crescut rapid, de la 280 de tractoare in primul an la nu mai putin de 60 000 de utilaje pe an. Motivul este simplu: calitatea tractorului era foarte buna, iar cererea la nivel monial era mare. Tocmai de aceea, productia s-a extins si la Craiova, Timisoara, Codlea sau Miercurea Ciuc.
Printre cele mai populare tractoare produse de romani au fost urmatoarele:
- KD-35. Un tractor pe senile ce avea destinatie generala si mergea cu o viteza intre 3.81 si 9.11 km/h. Acesta avea 37 de cai putere.
- Universal-2. Era un tractor pe 2 roti, cu acelasi motor ca si in cazul lui KD-35. Acesta ajungea la 12.95 km/h.
- U-650. Este unul dintre cele mai importante tractoare, la a carui productii a inceput in 1963. Este un tractor cu patru roti motoare, destinat tuturor activitatilor agricole. Foarte putrnic ( 65 de cai puter) si cu 10 viteze de mers, de pana la 26.94 km/h, a reprezentat un real succes la nivel mondial.
Pe masura ce a trecut timpul lucrurile au evoluat, aparand tractoare cu 130 CP, 150 cp si chiar 180 cp.Astazi, fabrica inca mai functioneaza in Baicoi si produce tractoare de cea mai buna calitate. Este adevarat ca productia este mult mai mica, insa tractoarele de la Baicoi reusesc sa ii incante pe agricultori.