Decizia de a vinde o garsoniera vine in momentul in care proprietarul are nevoie de mai mult spatiu pentru familia sa. Fie ca deja s-a mutat intr-o noua locuinta sau va folosi banii obtinuti din vanzarea garsonierei pentru a completa suma necesara pentru o casa mai mare, procesul de vanzare este acelasi.
Dupa luarea deciziei, proprietarul trebuie sa listeze imobilul pentru vanzare si sa publice sau sa promoveze anunturile astfel incat informatia sa ajunga la un numar cat mai mare de persoane. De aceea, unii oameni apeleaza la ajutorul unor agenti imobiliari care sa se ocupe de toate aceste aspecte. Chiar si in aceste conditii, vanzatorul trebuie sa cunoasca aspectele importante legate de o astfel de tranzactie.
Ce taxe trebuie sa achite vanzatorul garsonierei?
Pentru a putea vinde imobilul aflat in proprietate, vanzatorul trebuie sa dovedeasca dreptul de proprietate asupra acestuia. De asemenea, are obligatia de a fi cu taxele si impozitele aferente la zi, carora li se mai adauga si impozitul pentru tranzactia de vanzare.
In cazul in care s-a colaborat cu o agentie imobiliara, vanzatorul trebuie sa achite si taxele acesteia, care reprezinta un anumit procent din valoarea imobilului. Astfel ca cei care au o garsoniera de vanzare in Bucuresti nu vor fi nevoiti sa cheltuiasca prea mult pentru a finaliza tranzactia.
Care sunt documentele pe care vanzatorul trebuie se la prezinte in momentul semnarii contractului de vanzare-cumparare?
Fiindca vanzatorul este cel care instraineaza bunul imobiliar, acesta este cel care trebuie sa puna la dispozitia notarului si cumparatorului toate documentele referitoare la obiectul tranzactiei. Alaturi de actul de identitate al acestuia, dosarul cu documente trebuie sa contina si urmatoarele documente:
- actul de proprietate asupra imobilului;
- certificatul fiscal, care atesta achitarea tuturor taxelor si impozitelor;
- documentatia cadastrala – cadastrul si intabulare;
- extras din carte funciara – care atesta situatia juridica a imobilului;
- certificatul de performanta energetica;
- ultimele facturi la utilitati, pentru a demonstra ca sunt achitate la zi;
- optional, o adeverinta de la asociatia de proprietari prin care sa se demonstreze ca nu exista datorii pentru imobilul respectiv.
Pentru obtinerea unora dintre aceste documente, proprietarul trebuie sa apeleze la institutii sau persoane autorizate si, in unele cazuri, chiar sa plateasca eliberarea acestora. Prin urmare, taxelor initiale se vor adauga si aceste cheltuieli. Chiar si asa, vanzarea garsonierei poate fi metoda cea mai eficienta pentru a completa suma necesara pentru cumpararea unei noi locuinte.